Spitfire LF.Mk.IX in detail
Kód: 19494Související produkty
Detailní popis produktu
Foto manuál pro modeláře - anglický text.Supermarine Spitfire Mk.IX, Josef Martínek
Naléhavá potřeba výkonnějšího stíhacího letounu britské RAF, který by vyrovnal technickou
převahu německé stíhačky Focke-Wullf FW 190A, vedla k nouzovému, ale nakonec
k velmi úspěšnému řešení. Začátkem roku 1942 byly dva letouny Spitfire Mk.VC
výr.č. AB196 a AB197 výzkumným střediskem firmy Rolls-Royce v Hucknallu osazeny novým
motorem Merlin 61. Tato modifikace Merlinu byla vybavena dvoustupňovým a
dvourychlostním kompresorem a poháněla čtyřlistou stavitelnou vrtuli Rotol. Zástavba
nového, většího a těžšího motoru se provizorně řešila zesílením trupových podélníků a
úpravou přídě trupu. Kapotáž motoru se posunula dopředu a vzniklé mezery se zaslepily.
Pod každou polovinou křídla se umístil vnějším tvarem stejný kryt chladiče. Pod levou
polovinou křídla byl chladič oleje a glykolu a pod pravou chladič glykolu a mezichladič
kompresoru. Správnost nastoupené cesty potvrdily i zkoušky prototypu výr. č.
AB505, probíhající od dubna 1942 ve výzkumném středisku AFDU v Duxfordu. Testy prokázaly,
že nový stíhač Spitfire Mk.IX svými výkony předčí téměř ve všech parametrech
staršího sourozence Spitfire Mk.V. Vzhledem k tomu, že pro nový typ letounu mohly být
v počátcích sériové výroby použity upravené draky "pětek", byla produkce "devítek" zahájena
ve velmi krátké době. Přezbrojení první perutě začalo v červenci 1942.
Doplňkové parametry
Kategorie: | Zbraně a technika |
---|---|
Autor: | František Kořán, Vladimír Danda, Josef Martínek, Miroslav Khol |
Cyklus: | WWP |
Formát: | 235x245, brožovaná |
Počet stran: | 156 |
Pořadí vydáni: | první |
Rok vydání: | 2002 |
Vydavatel: | František Kořán RAK |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Přidat komentář