BATERIOVÉ OBRNĚNCE BRITSKÉHO KRÁLOVSKÉHO NÁMOŘNICTVA 1862-1868
Autor | MIlan Jelínek | |
---|---|---|
Cyklus | Námořní žurnál historický | |
Vydavatel | Kanon | |
Formát | 210x297, brožovaná | |
Počet stran | 134 | |
Rok a pořadí vydání | 2015 |
Netrvalo dlouho a bylo jisté, že na začátku šedesátých let 19. století započatá kariéra bočně pancéřovaných bateriových obrněnců je ohrožena vzrůstající hmotností stále silnějšího pancíře v kombinaci s potřebou instalace stále těžších děl, schopných takové pancíře destruovat. Ve Velké Británii tedy započali se stavbou zprvu malých jednotek, v nichž hlavní úderná síla – čtyři těžká děla – stála v centrální, středolodní kasematě, s určitou možností některých pálit téměř vpřed či téměř vzad, přičemž kasemata byla hrubě pancéřovaná, silný pás zůstal i v oblasti vodní čáry, zatímco ostatní partie těchto lodích chráněné nebyly. Pozoruhodné také je, že i v tomto případě Admiralita rozhodla o přestavbě několika rozpracovaných dřevěných jednotek na centrálně-kasematní. Takové obrněnce sice měly vyšší bojovou hodnotu než bateriové, ale z taktického hlediska je vzápětí překonávaly barbetové a věžové obrněnce, více disponované k manévrovému boji, které nakonec nechaly rychle zestárnout i nejnovější a největší britské exempláře centrálně-kasematních obrněnců… V druhé části práce najdete tedy podrobné konstrukční popisy lodí RESEARCH, ENTERPRISE, FAVORITE, ZEALOUS, PALLAS, BELLEROPHON, ROYAL ALFRED, PENELOPE, HERCULES, REPULSE, AUDACIOUS, INVINCIBLE, IRON DUKE, VANGUARD, SULTAN, SWIFTSURE, TRIUMPH, ALEXANDRA a SUPERB. V novém vydání je i vyprávění o prvním a jediném britském barbetovém-bateriovém obrněnci TEMERAIRE.
Připojen je i přehled dělostřelectva britských bateriových obrněnců
STAVBA VÁLEČNÝH LODÍ V LONDÝNĚ 1860-1912
Když jsme se začali zajímat, kde vznikaly britské válečné lodě šedesátých let 19. století a později, odkryl se nám svět, jaký by měl každý fanda námořní historie - v tomto případě druhé polovině 19. století - aspoň trochu poznat, neboť bez něj si nelze vylepšit představu o tom, jak se někdejší obrněnce stavěly – svět doků, dílen, skluzišť, jeřábů, strojíren a kotláren, dělovek, lanáren a plachtoven… V první práci na to téma jsme nahlédli jen do Londýna, abychom poznali slavné loděnice na Temži – jednak královské v Deptfordu a Woolwichi, jednak soukromé: THAMES IRON WORKS, J. & W. DUDGEON, JOHN I. THORNYCROFT, R. & H. GREEN, SAMUDA BROTHERS aj., strojírnu MAUDSLAY, SONS & FIELD i strojírnu jejího velkého konkurenta JOHN PENN AND SONS, významnou RAVENHILL AND RENNIE… Ano, bývala to velká jména, ba v uctivém povědomí britských a světových fandů válečných lodí jsou dodnes! Přečtete si o nich v úvodní v úvodní části avizované publikace, která by neměl chybět v archívu kteréhokoliv příznivce historie parních válečných lodí druhé poloviny 19. století.
K práci je připojen i článek o významném britském plovoucím doku BERMUDA.